Saxofonista René Junior: Na svatbě musím být mistrem atmosféry

autor: | 2. 1. 2025 | Profesionálové radí, Hudba, program, zábava

René Junior je saxofonista, který svou vášeň k hudbě proměnil v úspěšnou kariéru. Přestože začínal jako strojař, jeho cesta ho zavedla na pódia po celém světě. Díky neobyčejnému nasazení a jedinečnému propojení hry na saxofon s DJingem a moderováním dnes baví publikum na svatbách, festivalech i prestižních hudebních akcích. Svou energií a osobitým stylem dokáže vytvořit nezapomenutelnou atmosféru, která zaujme každého.

Jak jste se dostal k hudbě a proč jste si vybral právě saxofon?
Paní učitelka v mateřské školce doporučila rodičům, abych chodil do ZUŠ, hrál jsem na flétnu a klarinet, ale pro ten jsem nenašel uplatnění. V kapelách mi většinou řekli, ať začnu hrát na saxofon a pak přijdu. Tak jsem se naštval a doopravdy si ho koupil.

Vím, že jste se naučil hrát na saxofon sám podle internetu. Co vás k tomu vedlo?
Na klarinet jsem hrál 10 let a na ZUŠ už jsem byl starý (smích), takže jsem si říkal, že když základy mám, musím to zvládnout sám. A určitě to byla i zvědavost, jestli to tímto způsobem dokážu.

Před hudební kariérou jste vystudoval strojařinu na ČVUT a pracoval v konstrukční kanceláři. Co vás přimělo změnit profesní směr?
Mohl jsem být strojař a saxofon si nechat jako hobby nebo na důchod, ale byl jsem ještě mladý a říkal jsem si, že pokud to chci zkusit profesně, lepší čas než TEĎ už nebude.

Jaké byly vaše hudební začátky a kdo vás nejvíce ovlivnil?
Život muzikanta je na začátku tvrdý. Člověk neví, jestli bude mít práci, peníze, a to není příjemná situace, takže jsem si udělal rezervu a dal si půl roku, kdy jsem si říkal, že můžu být úplně bez práce a nemusím to řešit. A kdo mě nejvíc ovlivnil? Asi zahraniční saxofonisté a umělci, pokud budu jmenovat, tak Kenny G, Boney James a další. Určitě jich bylo víc.


V roce 2017 jste vystoupil na Mallorca Smooth Jazz Festivalu po boku Briana Simpsona. Jak jste se k této příležitosti dostal a jaký to mělo vliv na vaši kariéru?
Přiznávám, že to byla trošku náhoda. Napsal jsem mu na Facebooku, kde jsem měl nějaká videa, a shodou náhod jsem v té době byl na Mallorce. A on mě pozval na zkoušku. Sám mi později řekl, že neměl co ztratit. Já jsem měl jeho hudbu naposlouchanou a znal jsem ji, takže jsem to zahrál dobře, ale co pro něj prý bylo hlavní, líbila se mu moje energie, a to bylo rozhodující. A nakonec to byla skvělá párty, na kterou všichni dodnes pamatují. Což je to, co mi ve smooth jazzu otevřelo dveře i v zahraničí. Díky tomu také moje první album slavilo úspěchy po celém světě.

Co považujete za svůj dosud největší profesní úspěch?
Určitě právě tento Mallorca Smooth Festival, protože tam byla řada profesionálů z celého světa, kteří pracovali v různých oblastech hudby. Byli tam také fanoušci tohoto konkrétního žánru, a ti jsou nejtvrdší, protože mají naposloucháno, nic vám neodpustí a všechno slyší. Obstát před takovým publikem určitě považuji za největší úspěch.

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Chystáte nové projekty či alba?
Můžu říct, že jsem to trošku předělal a rozšířil, co dělám. Přidal jsem i elektronickou hudbu a vystupuju i jako DJ, a zase to má úplně jiné grády.

Přejděme k vystupovaní na svatbách. Co vás na těchto akcích nejvíce baví? Čím jsou jiné?
Je to hned několik věcí. Dokážu využít prakticky veškeré své znalosti a dovednosti – hraju na saxofon, ale také často dělám DJe a moderuji. Zajišťuji světla, ozvučení, prostě kompletní techniku, a právě ta komplexnost mě na tom baví. Líbí se mi i to, že i když by se mohlo zdát, že jde o stereotyp, každá svatba je opravdu jiná. Páry mají různé požadavky a pro mě je výzva, zda všechny tyto požadavky dokážu splnit.


Jaký je váš přístup k výběru repertoáru pro svatební obřady a hostiny, pokud máte volnou ruku?
Musím říct, že repertoár, který hraji, je opravdu široký. Pokud nemají konkrétní přání, vždy se snažím naladit na hosty, sledovat, na jakou hudbu reagují, jaká je na svatbě atmosféra, a tomu se přizpůsobím.

Nabízíte také možnost hraní pod oknem jako romantické gesto. Jaký je o tuto službu zájem?
Nejčastěji mě o tuto službu žádají muži, kteří se chystají požádat partnerku o ruku. Pod oknem je to vlastně jen málokdy, ale hrál jsem například na Karlově mostě, v pražských parcích, zkrátka na různých romantických místech, kde muži chtějí pokleknout. Takových žádostí mám každý rok několik a vždy si vážím toho, když si mě na tuto příležitost někdo vybere.

Jak se připravujete na svatební vystoupení, aby byl každý zážitek jedinečný?
Každý pár si vybírá svou hudbu, a i když jsem většinu těchto skladeb hrál už mnohokrát, vždy je konkrétně nacvičuji, protože nechci nic podcenit.

Jaké jsou nejčastější požadavky novomanželů na vaše vystoupení?
Základem je samozřejmě romantika – jde jim hlavně o atmosféru, abych vystihl ten správný moment. Zároveň však chtějí, aby následná hostina byla pořádná párty, kde se svatebčané baví, tančí a jsou plní energie. Mým úkolem je je vést a rozhýbat. Dělám tedy DJe, moderuji důležité momenty, samozřejmě hraji na saxofon, ale také tancuji s lidmi. Dokonce mě už nazvali i animátorem pro děti (smích). Prostě musím navodit a udržet dobrou náladu. To je vždycky ta největší výzva, ale zároveň i zábava.


Jak dlouho dopředu by si snoubenci měli rezervovat svatební termín ve vašem diáři?
Nejčastěji si mě snoubenci na danou sezónu rezervují v lednu, únoru a březnu. Už se ale stává, že některé musím odmítnout, protože mám plno. Nejvytíženější bývám v červnu, a určitě platí, že kdo dřív přijde, ten dřív bere. Pokud tedy chcete mít jistotu, doporučuji rezervovat klidně i rok dopředu.

Jaké jsou vaše tipy pro páry, které plánují svatbu a připravují si seznam hudby?
Určitě je důležité být při výběru konkrétní a sladit to, co se líbí oběma. Je dobré znát sám sebe, protože když si vyberou hudbu, která se oběma líbí a je obohacená o saxofon, stává se to zážitkem nejen pro ně, ale i pro hosty a pro mě.

Hrál jste na nějakých netradičních svatebních místech?
Tím, že hraji různé styly, mám výhodu, že mě zvou na nejrůznější druhy svateb. Líbí se mi být jednou na zámku, jindy třeba na louce, v lese nebo dokonce na fotbalovém hřišti, které patřilo k těm méně obvyklým místům. Úžasná jsou také historická místa, například různé budovy v Praze, kolem kterých často chodím a znám je pouze zvenčí, a díky svatbám je mohu vidět i zevnitř.

Setkáváte se s nějakou chybou, kterou snoubenci v rámci hudby na svatbách opakují?
Jak jsem uvedl u jedné z předchozích otázek, mám raději, když se snoubenci znají a vědí, co chtějí. Atmosféru a celkové dění na svatbě totiž nejvíce ovlivní chování novomanželů. Občas se stává, že si přejí, aby na hostině panovala živá zábava a všichni se bavili, ale sami sedí v koutku, nechce se jim, nebo se třeba stydí. Jenže všichni hosté přijeli kvůli nim, takže pokud se oni jako první začnou bavit nebo tančit, je mnohem jednodušší zapojit i ostatní. Samozřejmě to není podmínkou a chápu, že ne každý pár rád tančí nebo je středem pozornosti. Pokud to ale vím předem, lépe se mi s tím na místě pracuje a je jednodušší zajistit, aby si svatbu užili všichni, aniž by se do něčeho museli nutit.


Které faktory ovlivňují cenu vašeho vystoupení na svatbě?
Cena závisí na rozsahu mých služeb na svatbě. Je jiné, jestli jsem doprovod obřadu, Mám doprovodit třeba jen první tanec a zahrát nějaký romantický set, mám být podkresem u hostiny nebo opravdu rozjet a moderovat tu noční party. Každá tahle služba má samozřejmě jinou, jak časovou, tak finanční, dotaci. Snažím se, aby si mě mohli dovolit i na svatbách s menším rozpočtem, ale když si mě někdo vybookuje od obřadu až do rána, tak už to samozřejmě něco stojí (úsměv). A pokud je to opravdu něco specifického, kde je třeba i náročnější příprava, tak i to musím do té konečné ceny zahrnout. Mám nějaký cenový rámec, aby si zájemci mohli udělat představu, ale můžu říct, že finální cena je opravdu zcela individuální u každé zakázky a samozřejmě ji zasílám předem.

Abychom to trošku přiblížili, můžeme si říct modelovou situaci, kdy má pár kompletně zajištěné ozvučení a chce vás pouze, řekněme, na obřad?
V tuhle chvíli by taková akce byla zhruba za 5000 Kč. Plus doprava, pokud jedu nad 50 km od Prahy. Částka zahrnuje hraní před obřadem, hraní při obřadu a po obřadu při gratulacích. Zkrátka po celou dobu, kdy jsou lidé na místě obřadu, než se přesunou na focení a hostinu. Tak, aby tam byla pořád hezká atmosféra.

Máte nějakou vtipnou historku ze svatebního hraní?
Těch historek je spousta, od momentů, kdy něco přestane fungovat a musí nastoupit improvizace. Vzpomínám si třeba na situaci, kdy jsem hrál na takové menší svatbě na na Praze 4, vlastně kousek od místa, kde bydlím a v době, kdy začíná taková ta večerní zábava, tak na Praze 4 vypadl na několik hodin proud. Ale kompletně. Asi si umíte představit, že to na svatbě nikdo nechce. Naštěstí, jsem měl dvě světla, odposlech a bednu na baterii, takže jsme mohli pokračovat a v tom momentu, kdy se v té časti Prahy všechno zastavilo, zhaslo a ztichlo, tak my jsme pařili a svatba byla zachráněná. 

A ještě si vzpomínám na jednu opravdu luxusní svatbu u Kutné Hory. Představte si situaci, kdy na hostinu přijíždí hosté. Autobus zastaví, hosté vystupují, rozkoukávají se, začínají fungovat, jako když přijdete někam na hostinu, takže hledají svoje místa k sezení, berou si přípitky a v tom se začínají tvářit zvláště, koukat po sobě… Protože zjistili, že je autobus vysadil na špatném místě a oni jsou tak na úplně cizí hostině. Mezitím začali přijíždět správní svatebčané a musím říct, že to jsem ještě nezažil a opravdu to bylo komické. Naštěstí se tomu zasmáli všichni, autobus pro ně zase přijel a odvezl (doufám) na správné místo (smích).

A na závěr položím osobní otázku – bude znít saxofon i na vaší svatbě? 🙂
No samozřejmě, neumím si představit, že bych na vlastní svatbě saxofon neměl.


Plánujete právě hudbu na vaši svatbu? Tady jsou naše redakční rady a tipy.

0 Komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *