Michal Šteflovič se svatebnímu natáčení věnuje už více než deset let a jeho styl je jedinečný – klade důraz na autenticitu, emoce a propojení obrazu s reálným zvukem. V rozhovoru se s námi podělil o svou cestu k této profesi, rady pro snoubence i o to, jaké chyby by měli při výběru kameramana rozhodně vyhnout.
Co Vás přivedlo k natáčení svateb a jak dlouho se této profesi věnujete?
Moje cesta k natáčení začala už na základní škole, kdy náš táta koupil ruční kameru na rodinné dovolené. S bratrem a kamarády jsme začali natáčet vtipná a adrenalinová videa, později i hudební klipy pro regionální kapely. Můj bratranec mě v roce 2008 požádal, abych mu natočil svatbu. Bylo to moje první svatební video – dynamické, s mluveným slovem a hudbou od Petra Koláře. Dal jsem ho na YouTube a začaly chodit poptávky na natáčení. Ale odolával jsem dlouho (smích) a svatbám se bránil, bál jsem se, abych něco nezkazil, jsou to přece vzpomínky na celý život. Až v roce 2013 jsem se jim začal věnovat naplno.
Jak byste popsal svůj styl svatebního videa?
Nejsem příznivcem chronologického vyprávění. Moje svatební klipy často začínají emotivním proslovem a obsahují reálné zvuky ze svatby. Rád používám mluvené slovo a záběry v černobílém provedení, kde to cítím jako vhodné. Ke stylu černobílých záběrů jsem si našel cestu při natáčení klipu v Bostonu v roce 2009, kde jsem spolupracoval se zpěvákem, fotografem a skvělým člověkem Petrem Nagyem.
Na co by si měli snoubenci dát pozor při výběru svatebního kameramana?
Každý kameraman má svůj specifický styl, proto je důležité podívat se na jeho předchozí práce. Dnes je standardem 4K rozlišení. Dále doporučuji přečíst recenze na sociálních sítích a svatebních portálech. Nezbytné je osobní setkání nebo online hovor, kde si můžete vyjasnit představy a zhlédnout delší svatební film, nejen ukázkové klipy na webu.
Co byste doporučil snoubencům, kteří se rozhodují mezi svatebním videem a fotografiemi?
Rozhodování mezi svatebním videem a fotografiemi není snadné, protože obojí má své kouzlo. Ideální variantou je samozřejmě kombinace obojího. Fotografie jsou často dostupnější a běžnější, takže si je lidé objednávají automaticky. Mám však pocit, že video bývá někdy až na posledním místě v rozpočtu – pokud na něj vůbec zbude. Někteří dokonce považují svatební video za zbytečné. Mnohokrát se mi ale stalo, že novomanželé, kteří váhali, zda do videa investovat, mi zpětně děkovali a uznali, že je to vzpomínka na celý život, kterou si budou moci kdykoliv znovu prožít.
Jak probíhá spolupráce s fotografem během svatebního dne, aby si vzájemně nepřekáželi?
Všechno je o domluvě a vzájemných kompromisech. Mám to štěstí, že většinou spolupracuji s kolegy a kamarády fotografy, což celou situaci výrazně usnadňuje. Není nic horšího než fotograf, který si dělá, co chce, a i přes prosbu o spolupráci mi neustále vstupuje do záběru. Zatímco fotograf si mě z fotky může snadno vymazat jedním kliknutím, ve videu je tento proces mnohem složitější. Klíčem ke kvalitnímu výsledku je proto vzájemný respekt a dobrá komunikace – konečná práce kameramana i fotografa je totiž v podstatě společným dílem.
Jaký je rozdíl mezi svatebními videi před patnácti lety a těmi, které tvoříte dnes?
Svatební videa se za posledních 15 let výrazně proměnila – nejen po technologické stránce, ale především v přístupu k natáčení a vyprávění příběhu. Zatímco dříve šlo často jen o prosté zaznamenání událostí bez větších úprav, dnes se materiál pečlivě zpracovává, barevně upravuje a stříhá do dynamických klipů s důrazem na emoce a filmovou atmosféru.
První svatbu jsem natočil v roce 2008 – tehdy ještě na kazety miniDV. Neměl jsem zkušenosti a ani technika nebyla na takové úrovni jako dnes. Ve srovnání s dnešními možnostmi by takové video bylo kvalitnější i natočené na mobilní telefon. Dříve nebylo možné pořizovat letecké záběry pomocí dronu, což je dnes standard. Neexistovaly bezdrátové mikrofony, které jsou dnes na svatbách nezbytností, a stabilizace kamery byla pouze manuální. Dnešní kamery umožňují nahrávání přímo na dvě paměťové karty, což slouží jako okamžitá záloha – u kazet taková možnost neexistovala. Výrazné pokroky zaznamenala i postprodukce, kde lze nyní pomocí umělé inteligence upravovat zvuk a v blízké budoucnosti bude AI pravděpodobně schopna sestříhat i celé svatební video.
Jak dlouho trvá postprodukce svatebního videa a co všechno tento proces obnáší?
Po svatbě zálohujeme surový materiál, který je pak upraven a sestříhán. Následně probíhá barevná korekce, zvuková editace a finalizace. Hotové video dodávám obvykle za měsíc a půl, maximálně do tří měsíců.
Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se snoubenci při natáčení dopouštějí?
Snoubenci obvykle chyby nedělají, ale hosté ano. Nejčastější problém je přílišné natáčení svatby hosty na mobilní telefony, což kazí profesionální záběry.
Jaký je u Vás ideální čas na rezervaci, aby měli snoubenci jistotu, že budete k dispozici?
Ideální doba rezervace je minimálně 1 až 1,5 roku dopředu. Některé svatební lokality se rezervují dokonce dva roky předem. Aktuálně mám již rok 2025 téměř plně obsazen, ale pokud někdo má zájem, může mne stále kontaktovat.
Máte nějaký nezapomenutelný zážitek ze svatebního natáčení?
Mám, ale ten tu nemůžu zveřejňovat (smích).
Jaké jsou Vaše plány do budoucna?
Chci se věnovat více komerčním zakázkám, reklamám a hudebním klipům, ale svatby budou vždy součástí mé tvorby. Také bych rád natočil svatební video v zahraničí.
Máte nějaký vysněný svatební projekt nebo destinaci, kde byste chtěl natáčet?
Chtěl bych si natočit svatbu kdekoli za hranicemi Česka. Zatím jsem natáčel jenom prewedding video (předsvatební video) v Itálii.
0 Komentářů